Lyt, læs og skriv: en legende tilgang til den første læsning

Omstillingsparat.
En egenskab man nok får brug for, hvis man vil agere Montessori guide – officiel eller hjemme.

Og jeg tror egentlig også, at det er relevant i rigtig mange hjemmeskolefamilier.

Børns udvikling er virkelig fascinerende.

Samtidig med at de løbende udvikler sig med kvantespring, ændres også deres interesser, motivation og hvordan de bedst modtager læring.

Vores yngste har længe ikke ville have noget med læsning at gøre.
De materialer og læsebøger der tidligere var et hit blev uinteressante.
Men var interessen for bøger og sprog var den samme🤔

Så vi tog lille pause, og jeg tog et skridt tilbage og observerede.

Jo sprog og bøger var interessante, men det største fokus var at skrive.
Ikke stave med vores ‘movable alphabet’.
Ikke læse og matche ord/sæthinger og billeder.
Ingen filtbogstaver, sand eller tavler.
Rigtig skrive.
Både bogstaver og små ord.

Så jeg brainstormene vidt og bredt og hev bla. inspiration fra et par af vores favorit Montessori hjemmeundervisere og materialeudviklere fra både USA og Danmark.

Hvordan kunne vi arbejde med at skrive få bogstaver af gangen, og samtidig også komme i gang med lidt læsning igen?

Det hele endte med dette fine nye ‘Mangler Bogstav(er)’ materiale.
Her skal de manglende bogstaver skrives og samtidig kan man få læst en masse små ord.

Vi har lamineret hvert kort, så der kan skrives med whiteboard tusch og hviskes ud igen. Så kan de samme kort bruges igen og igen.

Jeg har lavet to sæt til en start.

  • 1 manglende bogstav, 100% lydrette ord
  • 2 manglende bogstaver, fortrinsvis lydrette ord men også lidt med ‘e’ som drillelyd i slutningen af ordet  (eks. løve).

Knap var de kommet ud af lamineringsmaskinen, og så var barnet ellers godt i gang.

24 ord lavede hun i et hug, og så fik vi brudt forbandelsen med ikke at ville læse🤩


Udgivet

i

af

Tags: