Før et barn rigtig kan begynde forstå de større emner og sammenhænge indenfor historie, må det først have en forståelse af tid. At tid går. At der sker ændringer med tiden. Og at der er særlige begivenheder vi husker og som kan have en særlig betydning.
Vi tager først og fremmest udgangspunkt i det konkrete. Barnets hverdag og liv.
I går, i dag og i morgen
Den første læring om tid tager udgangspunkt i hverdagen.
Ugens dage og årets måneder og årstider kommer som en naturlig forlængelse af ‘i går, i dag og i morgen’.
Barnet starter med at lære om disse emner i samtale med familien og andre voksne eller større børn omkring det.
Hvis man har et særligt tidspunkt i løbet af dagen, hvor man ofte sætter sig ned og har fokus på særlige sproglige aktiviteter, kan det også bruges til både at have fokus på disse koncepter.
De lidt større børn som måske er begyndt at læse lidt, kan også tilbydes en aktivitet hvor ugedagene, månederne eller årstiderne skal sorteres korrekt.
Små fortællinger og sange kan også være gode indgangsvinkler til at lære om ugens dage og årets måneder og årstider.
Samtaler om tid i ‘cirkeltid’
Hjemme hos os har vi næsten hver dag ‘cirkeltid’, hvor vi har små samtaler, synger sange og leger små lege.
Cirkeltiden starter altid med at vi taler om dagen i dag, igår og i morgen.
Hvilken dag det er i dag. Hvilken dag det var igår og hvilken dag det er i morgen.
Derefter snakker vi om dagens dato, om måneden og om årstiden.
Montessori historie:
Barnets tidslinje
Når barnet på et tidspunkt virker klar til et lidt længere forløb, som kan fortsættes henover et par dage, kan man lave en aktivitet om barnets egen tidslinje.
Aktiviteten er en af de første Montessori historie aktiviteter og giver en konkret introduktion til hvordan tiden ændrer og påvirker.


Det skal du bruge
- Udprintede billede fra barnets fødsel til nu. Eks. et for hvert år barnet har levet.
- Karton (A4 eller A5 afhængig af hvor store billeder man printer ud og hvor meget barnet fortæller)
- Saks
- Lim
- Farveblyanter, tuscher el. lign.
Aktiviteten kan laves på én dag, men jeg vil anbefale man laver den henover flere dage og arbejde med et billede hver dag.
Sådan gør i
- Vis barnet dagens billede.
- Spørg ind til billedet.
- Hvem kan du se på billedet?
- Hvad laver du?
- Hvad tænkte du på?
- Opfordre gerne barnet til at bruge sin fantasi – hvad hvis det havde været i dag? Hvad tror du så du ville tænke?
- Suppler med enkelte fakta, eks. hvornår og hvor billedet er taget
- Det er vigtigt at huske, at det ikke handler om, at barnet nødvendigvis skal kunne huske præcis hvad der er sket. På samme måde er det heller ikke tanken at man skal have en samtale, hvor den voksne styrer og fortæller.
- Den voksne skriver ned, hvad barnet fortæller.
- Hvis barnet er øvet i at klippe, kan det nu selv klippe billedet ud. Ellers bør det være gjort på forhånd.
- Lad barnet, evt. med lidt guiding, lime billedet på den øverste del kartonet.
- Lim teksten på kartonet
Hæng løbende billederne på en række på væggen eller sæt dem sammen til en bog.
Barnet har nu lavet sin egen tidslinje.
Sæt gerne tidslinjen frem et sted I ofte er. På den måde kan barnet nemmere tage initiativ til at genfortælle om billederne, når det har lyst.